KUUKAUSITAPAAMISET

Kuukausitapaamiset 2023

Kk-tapaamisessa 16.11.2023 museojohtaja Pälvi Myllylä Visavuoren museosäätiöstä esitteli museoiden kuulumisia. Museosäätiön hallinnoitavana ovat Visavuori sekä Myllysaaren ja Kauppilanmäen museot. Kullakin niistä on omat erityispiirteensä.  Esityksessä kuvailtiin mm. teemojen ajoittasista vaihtumisista ja museidoiden ylläpitämisen haasteista. Aihe herätti kiinostusta kuulijoissa. (Yleisökysymyksiä osui myös museosäätiön ulkopuolisista museoista, kuten esim. jalkapallomuseosta.)

26.10.2023 kk-tapaaminen (ja syyskokous).

Suuhygienisti Sheila Da Costa (Pirkanmaan hyvinvointialue) piti tyhjentävän esitelmän niistä useista huonokuntoisten hampaiden riskeistä, joista voi seurata vakaviakin sairauksia ellei hampaiden kunnosta huolehdita. Samassa yhteydessä hän kertoi hampaiden hyvän kunnon periaatteista. Kuulijoilla riitti useita kysymyksiä hammasaiheista.

Kk-tapaaminen 21.9.2023

21.9. pankkilakimies Mika Pajasmaa Etelä-Pirkanmaan Osuuspankista selvitti testamentti- ja edunvaltuutusasioita. Seuraavaksii asiakkuusneuvoja Elsa Hoikkanen kertoi erilaisista tilivaihtoehdoista ja niiden sisältämien rajoitusten vaikutuksista. Em. asiat koettiin mielenkiintoisiksi ja tarpeellisiksi.
21.9. kk-tapaamisen lopussa Minna Pakkanen esitteli ukrainalaisten työllistämistä siivouspalveluilla voittoa tavoittelemattoman yrityksen kautta. Hän kuvasi, miten toiminto käynnistyy ja pelaa käytännössä. Minna toimii yhteyshenkilönä ja työhön perehdyttäjänä. Minnan puh. 040 530 4323.

Huhtikuun kokouksessa 27.4.2023 hyvinvointialueen aluevaltuutettu Anitta Korpio  kertoi ajankohtaista tietoa alueestamme mm. tilastojen valossa.

Maaliskuun kuukausikokouksessa 16.3. erikoissairaanhoitaja Tuula Loukio kertoi kuinka selviämme 72 tuntia, jos sähköt on poikki ja vettä ei tule.   Kotivara-esityksen diat voit katsoa alla olevasta linkistä. Ei ehkä tule ajatelleeksikaan, mitä kaikkea tulee ottaa huomioon varautumisessa. Sen sattoi päätellä myös vilkkaasta ajatusten vaihdosta esityksen jälkeen.

16.2.2023 kuukausikokouksen esitelmän aiheeksi muotoutui +65 ikäihmisten vireyden ylläpito. Esitelmänpitäjäksi saatiin, sattuneesta syystä pikahälytyksellä, liikunta- ja hallintotieteiden maisteri Laura Lammi. Laura esitti tietoiskuina yhtä ja toista elämänvireyttä ylläpitävää ohjelmaa. Nuoruuden innolla Laura pisti esitelmän yhteydessä kuulijat liikuttamaan itseään. Ei siis pelkkää istumista. Hän myös demonstroi yksinkertaisten välineiden avulla monenlaisia liikesarjoja kropan vireyden ylläpitämisessä. Laura osasi innostaa yleisöään aiheensa pariin. Esitelmän runko pohjautui UKK-istituutin laatimaan ohjelmaan. Kertausta saadaan seuraavasta linkistä: Liikkumisen suositus yli 65-vuotiaille - UKK-instituutti (ukkinstituutti.fi).

Vuoden 2023 ensimmäinen kuukausitapaamisemme vakiopaikassamme eli Putkassa järjestettiin torstaina 19.1.2023.  Luennoivana vierailijana oli silloin kaupunginjohtaja Minna Uschanoff.

Esiteltävä aihe: Valkeakosken kaupunki – 100 vuotta.

Linkki kaupungin sivuille: https://www.valkeakoski.fi/kulttuuri-ja-liikunta/valkeakoski-100-vuotta/