Puheenjohtajan joulutervehdys Senioreille!

ELÄMÄNILOA JA VOIMAA SENIORITOIMINNASTA

Seniorien syyskauden toiminta on ollut vilkasta ja monipuolista. Kerho- ja
tapahtumatarjontaa on riittänyt runsaasti jokaiselle viikolle. Olemme myös omalta
osaltamme syyskaudella juhlistaneet Valkeakosken 100 v juhlavuotta mm.
järjestämällä oman jäsenistön iltamat marraskuussa. Juhlavuoden kunniaksi
vierailimme myös kaksi kertaa Wäinämöisen ja Kanteleen palvelutaloissa
ilahduttamassa asukkaita niin lauluilla kuin herkkutarjoiluilla.
Vuosi 2023 on kuitenkin lähestymässä loppuaan ja viimeisimpänä tämän vuoden
tapahtumana vietimme yhdistyksemme perinteistä pikkujoulujuhlaa iloisissa
merkeissä Waltikassa.
Joulu on jo ovella ja on aika virittäytyä juhlatunnelmaan. Toivottavasti joulu on
useimmille meille ilon ja yhdessäolon juhla. Joulutunnelma syntyy monista asioista
kuten kodin joulukoristeista, perinteisistä jouluruuista, joulumusiikista ja tietysti
hiljentymisestä joulun syvimmän ilosanoman äärelle. Ja nämä kaikki voi kokea joko
perheen ja rakkaiden ympäröimänä tai yksinäänkin.
Omasta ja seniorien hallituksen puolesta haluan toivottaa kaikille jäsenillemme
oikein hyvää, rauhallista ja tunnelmallista joulua!

Eeva Niskavaara
puheenjohtaja,

puh. 0400 494 138,                                                                                               sähköposti eeva.niskavaara@gmail.com

Puheenjohtajan tervehdys

(Lähetetty myös sähköpostina 20.5.2023)

Hyvät Seniorit!

Seniorien kevätkausi on päättymässä ja enää on ohjelmassa muutama tilaisuus ja retki, joista on tiedotettu sähköpostilla ja yhdistyksemme kotisivuilla. Mikä olisikaan luontevampi tapa aloittaa kesän vietto kuin laulaa yhdessä kouluajoilta tuttua virttä ”Jo joutui armas aika”. Tähän yhteislauluun tarjoutuu mahdollisuus keskiviikkona 24.5. klo 17 Metsäkansan kirkossa, kun järjestämme yhdessä Sääksmäen seurakunnan kanssa Suvivirsi -laulajaiset.

Seniorien toiminta kevätkaudella on ollut vilkasta. Erittäin iloinen olen ollut runsaasta osanotosta kuukausitapaamisissa. Esitelmien aiheet ovat olleet mielenkiintoisia ja meillä ikäihmisillä on selvästi ollut tarve koronan jälkeen tavata toisiamme. Keskustelut sekä ennen tilaisuutta kahvikupposen äärellä että tilaisuuksien aikana on ollut vilkasta. Haluammekin tarjota lisää mahdollisuuksia jutustella ja tarinoida vapaamuotoisesti ja siksi olemme päättäneet aloittaa syyskaudella kerran kuussa kokoontuvat omakustanteiset Seniorikahvit (paikkana lounaskahvila Syömään) sekä Seniorilounaan (paikkana rantahotelli Waltikka).

Tulevana syksynä kerhotoimintakin laajenee, kun karaoken asema virallistetaan pysyvänä kerhona osallistujilta saadun positiivisen palautteen perusteella. Esiintymispakkoa ei ole, aktiivinen kuuntelu tai mukana laulaminenkin riittää. Pääasia on pitää hauskaa mukavassa seurassa. Vanhojen kerhojen toimintaa kehitetään myös tarpeen mukaan. Mm. käsityökerho muuttaa nimensä Kädentaitokerhoksi, joka kuvaa paremmin kerhon vetäjien suunnittelemia uusia tuulia mm. tutustua tapaamisissa erilaisiin teemoihin kuten huovutus tai joulukorttien valmistus perinteisten virkkaus tai neulomistöiden lisäksi.

Valkeakoski viettää tänä vuonna 100-vuotisjuhlavuotta ja me seniorit haluamme olla omalta osaltamme tuomassa lisää sisältöä juhlavuoteen. Mm. olemme mukana Valkeakoski-opiston ja Pirkan Helmen Meidän pysäkki -kampanjassa, jossa tuunataan Valkeakosken bussipysäkkejä. Meidän yhdistyksellemme tarjoutuu mahdollisuus elävöittää Jorma Kauton taulukollaaseilla pysäkkejä mm. Antinniemessä ja Väärälläkoivulla.

Kotikaupunkimme juhlavuoden kunniaksi haluamme myös huomioida Wäinämöisen asukkaita järjestämälle heille elokuun 10. päivänä grillijuhlan yhteislauluineen. Seuratkaa kotisivuiltamme tiedotusta tapahtuman yksityiskohdista tuonnempana, tarvitsemme tilaisuuteen talkooväkeä. Seniorien omat Valkeakoski 100 vuotta iltamat on tarkoitus järjestää nyyttikestiperiaatteella lokakuun 19. päivänä.

Elokuussa jo virittelemme yhteistä toimintaa ja olemmekin saaneet mahdollisuuden järjestää Pirkanmaan kaikkien senioriyhdistysten yhteisen kesäjuhlan Valkeakoskella elokuun 16. päivänä. Tilaisuus alkaa yhteisellä lounaalla ja ohjelmaosuudella Kirjaslammen tanssilavalla ja sen jälkeen siirrytään tutustumaan niin Myllysaaren museoihin kuin Visavuoreen opastettujen kierrosten avulla. Tervetuloa myös ”oma väki” tutustumaan Pirkanmaan muihinkin senioreihin.

Valkeakosken seniorien toiminnan tarkoituksena on nyt ja tulevaisuudessa tuottaa jäsenistölle mahdollisuuksia yhdessäoloon ja harrastamiseen sekä edistää hyvinvointia, aktiivisuutta ja omatoimisuutta unohtamatta eläkeläisten etujen ja oikeuksien valvontaa. Haluammekin tuottaa iloa ja elämyksiä arkeen kaikille ikäihmisille.

Toivotan kaikille teille aurinkoista ja lämmintä kesää!

Eeva Niskavaara
puheenjohtajanne, puh. 0400 494138, sähköposti eeva.niskavaara@gmail.com