Maaliskuu

Koronavirus tyhjensi kevään kalenterit

Elimme vielä eilen siinä käsityksessä, että kaikki on mahdollista: talouskasvu jatkuu hamaan tulevaisuuteen ja elämme satavuotiaiksi terveinä. Meitä ei uhkaa mitään, eikä kukaan.

Sitten tuli korona. Ensin Kiina, sen jälkeen Eurooppa ja lopuksi koko maailma oli polvillaan. Kasvun ja hyvinvoinnin strategiat menevät uusiksi.  Kaiken autuaaksi tekevän globaalisuudenkin ympäriltä kaikkoaa ylistys ja ylivertaisuus. Valtioiden johtavat poliitikot ovat neuvottomia. Kukaan osaa varmuudella kertoa, miten otamme huomisen haltuumme.

Väitetään, että normaalit flunssat aiheuttavat enemmän vakavia sairastumisia kuin korona. Ehkä näin, mutta koronavirus on se, joka pysäytti maailman. Siksi siihen on suhtauduttava kaikella vakavuudella. Vähättelylle ei ole sijaa.

Yhteiskuntamme terveyspalveluiden resurssit ja yhteiskunnan turvaverkot ovat koetuksella. Pahimmillaan tilanne voi muistuttaa sotatilaa, jossa yhteiskunta taistelee päivästä toiseen ja uupumukseen saakka näkymätöntä ja samalla ylivoimaista korona-vihollista vastaan. Pahimman skenaarion mukaan kaikki eivät tule saamaan hoitoa. Kuka päättää, kuka toimii ylituomarina. Luoja meitä suomalaisia varjelkoon Italian kohtalolta.

Ihminen on neuvokas ja periksiantamaton Selviämme tästäkin koettelusta ja elämä jatkuu. Jos hyvin käy, niin olemme oppineetkin siitä jotakin. Siis jos hyvin käy …

Me seniorit kuulumme riskiryhmään, jolle koronavirus on pahimmillaan kohtalokas. Meidän on pyrittävä välttämään tartunnan saamista kaikin mahdollisin keinoin.

Velvollisuutemme on jäädä pois kaikista tilaisuuksista ja kohtaamisista, jos tunnemme olomme vähäisessäkään määrin flunssaiseksi. Oikeutemme ja velvollisuutemme on jäädä pois tilaisuuksista ilman syyllisyyden tunnetta välttyäksemme tartunnalta ja suojellaksemme lähipiiriämme tartuntariskiltä.

Valkeakosken Senioreiden hallitus on peruuttanut maaliskuun ja huhtikuun kuukausitapaamiset. Kerhot ovat tauolla toistaiseksi. Retket ja muut tapahtumat tullaan perumaan huhtikuun puoleen väliin saakka. Realismia on, että kaikki tämän kevään senioritapahtumat tullaan perumaan kaikkialla Suomessa.

Toivotan kaikille Senioreille hyvää kevättä Presidentti Sauli Niinistön sanoin ”Ottakaa fyysistä etäisyyttä ja henkistä läheisyyttä toisiinne”.

Helmikuu

Arvoisat Seniorit,

käsi kädessä lisääntyvät valoisuus ja mielenvireys. Kevät on lähempänä kuin arvaatkaan. Eikä yöttömään yöhönkään ole enää kuin yksi hujaus.

Pvm

Aurinko nousee

Aurinko laskee

Päivän pituus

1.1.2020

31.1.2020

29.2.2020

31.3.2020

Energiaa kerhoista ja tapahtumista

Ennen kesälomia on vielä muutama kuukausi aikaa nauttia Valkeakosken senioreiden laajasta tapahtumatarjonnasta ja senioriystävien tapaamisista.

Kaikki 11 kerhoa ovat täydessä vauhdissa. Komediateatterissa Vilpitöntä mieltä oli katsomassa 23 senioria. Tammikuun kuukausitapaamisessa Sydänsairaalan toiminnan esittely kiinnosti 60 senioria. Tiedot kerhoista yhteyshenkilöineen, sekä tämän kevään lukuisista tapahtumista saat helposti klikkaamalla alla olevaa linkkiä:

Esitteemme, ole hyvä.

Digiaikaan kädestä pitäen

Yhdenkään jäsenemme tuleminen mukaan toimintaan ei ole, eikä saa olla kiinni tietotekniikan osaamisesta. Meille on tärkeätä saada kaikki mukaan, kaveria ei jätetä yksin.

Tietoyhteiskunta ja sähköinen asiointi ovat läsnä jokapäiväisessä elämässämme omasta tahtotilastamme huolimatta. Senioriliitto on sisäistänyt tämän syvällisesti ja asettanut tavoitteekseen jäsentensä digitaitojen ylläpitämisen ja kehittämisen. Tosiasia on, että ilman näiden taitojen auttavaa osaamista meidän senioreidenkin syrjäytyminen yhteiskunnasta on mahdollista ja jopa todennäköistä.

Seniorikohtaamisia on yhdistyksellämme 3.800 vuodessa. Osallistujien hallinta laskutuksineen edellyttää paljon työtä. Tekevistä käsipareista on puute nyt ja tulevaisuudessa. Meidänkin yhdistyksemme on pyrittävä helpottamaan tapahtuma- ja kerhovastaavien työtä ottamalla käyttöömme sopivassa määrin tietotekniikan antamat mahdollisuudet. Tämän vuoden tavoitteenamme on saada kaikki tapahtumat kattojärjestömme tiedonhallintajärjestelmään helpottamaan omaa työtämme ja suoraviivaistamaan raportointia.

Digipakkoa ei ole kenelläkään, mutta kokeile olla rohkea ja utelias Seniori. Jos yksin ei onnistu, me autamme.

Tästä linkistä avautuvat lähitulevaisuuden tapahtumat ja ilmoittautumisohjeet.

Heikki Tyvi

heikki.tyvi@tyvi.in

0400 633 416

Tammikuu

Arvoisat Seniorit

Minulla on kunnia aloittaa puheenjohtajananne vuoden alusta. Kiitollisena saamastani luottamuksesta pyydän teiltä rohkeaa ja avointa ohjausta, sekä runsaasti ideoita toiminnan ylläpitämiseksi ja kehittämiseksi.

Valkeakosken senioreiden puolesta kiitän edeltäjääni Marianne Marenkia ja hänen joukkuettaan siitä suurenmoisesta työstä, jonka he ovat tehneet toimintamme hyväksi. Niiden ”saappaiden täyttäminen” ei tule olemaan helppoa, mutta se onnistuu yhteistyöllä.

Miksi minä tähän ryhdyin?

Olen paljasjalkainen valkeakoskelainen, elänyt lapsuuteni, nuoruuteni ja aikuisikäni täällä, sekä tehnyt työurani perheyrityksessä Valkeakoskella (muutaman vuoden hairahdusta Lempäälän puolelle lukuun ottamatta). Siksi oli maailman luonnollisin asia liittyä Valkeakosken senioreiden jäseneksi. Bonuksena huomasin, että lähes kaikki kaverit ja tutut ovat jo täällä.

Olen uteliaana tutustunut senioreiden toimintaan vajaan vuoden ajan. Retket, matkat mielenkiintoisiin kohteisiin, teatteriesityksiin ja konsertteihin, kuukausitapaamiset mielenkiintoisine esitelmineen, sekä monipuolinen harrastustoiminta ovat yllättäneet minut sisältörikkaudellaan. Myös se, että Valkeakosken senioreilla on yli 400 jäsentä, on osoitus siitä, että toiminta on vastannut jäsenten tarpeita ja odotuksia.

Antaessani myöntävän vastauksen asettua ehdolle Valkeakosken senioreiden puheenjohtajaksi, en vielä silloin kokonaisvaltaisesti ymmärtänyt toiminnan laajuutta. Viime kuukausina olen tutustunut toimintaan syvällisemmin ja ilokseni todennut, että seniorit eivät ole laittaneet ”rukkasiaan naulaan”, vaan ovat edelleen valmiit tarttumaan toimeen toisten auttamiseksi, järjestämään mahdollisuuksia yhdessäoloon ja harrastamiseen, sekä ylläpitämään toistensa omatoimisuutta ja aktiivisuutta.

Valkeakosken seniorit on hyvin hoidettu ja johdettu yhdistys. Kaiken toiminnan perustavoitteena on nyt ja tulevaisuudessa tuottaa jäsenistölle monipuolisia tapahtumia ja niiden kautta sisältöä, sekä uusia kohtaamisia eläkepäiviin,

Osaavat ja innostuneet hallituksen jäsenet, tapahtumien järjestäjät ja harrastuskerhojen vetäjät ovat toiminnan peruspilari. Yhdessä heidän kanssaan ja jäsenistön tuella lähdemme alla olevin ohjein intoa puhkuen uuteen toimintavuoteen 2020.

Uure vuore ohjei:

Ot käpy pois kenkäst.
Kaar vesi pois saappaast.
Nost ämpär silmiltäs.
Jua kuppis tyhjäks.
Ol ilone, ol valone, ol pulune.
Älä lait kät sirkkeli.
Älä purot kirvest kintuil.
Älä unohr kotti avaimi.
Älä karot annetui syrämei.
– Heli Laaksonen –

Heikki Tyvi